Tálakról

Hangtálak eredete
A hangtálak pontos eredete és származása tisztázatlan, előfutáraik feltehetően az álló harangok voltak, és azokból az időkből származnak, amikor az ember elkezdte megmunkálni a fémet. A keleti kultúrkörben; Japánban, Kínában, Thaiföldön és a Himalája vidékén honosak. Hangjukban a külső felükön megszólaltatott harangokra hasonlítanak. Ősi igény formát adni a hangnak, és a hang formáló hatását a harmónia és egészség elérésére használni. A hangtálakat leginkább meditációhoz használják. Célirányos hangjuk a belső tisztánlátást segíti.
Peter Hess szerint ezekben a tálakban a tibetiek élelmiszert, innivalót is tárolhattak, hogy így oldják meg az ásványi anyagok pótlását.
Lindner szerint a hangtálak a bön-sámánizmusból (Tibet eredeti vallása) kerültek a buddhizmusba, és eredetileg gyógyításhoz, és transz-szertartásokhoz használták őket. Valószínű, hogy a Tibetben "emberemlékezet" óta létező "hangterápia" részeként alkalmazták. Ennek során a hangok és hangszínek segítségével különböző betegségeket gyógyítottak. Ez a tudás napjainkra nagyjából elveszett. Nincs a használatukról semmilyen írásos emlék, csak legendák, mítoszok és mondák, ezért igen sok találgatásra adnak lehetőséget. Néhány régi tál hihetetlen hangminősége és a körülményes és költséges előállítása miatt azonban kétségesnek tűnhet, hogy mindennapi használatra készültek volna.
A Peter Hess ® minőségi hangtálakat a hangmasszázs és hangterápia számára több mint 30 éves tapasztalat alapján folyamatosan továbbfejlesztik. Dres Halina és Marek Potalski kutatásai a Poseni Főiskolán /Lengyelországban/ azt mutatják, hogy a frekvenciatartomány és hullámtulajdonság/ viselkedés az alkalmazás területén optimálisan megfelelnek. Egyetlen más, a piacon kapható hangtálat sem állítanak elő ilyen kritériumok alapján.
 
A Peter Hess hangtálak gyártásáról röviden:

A Peter Hess® terápiás hangtálak napjainkban kiváló minőségű bronzból készülnek, amit tradicionális módon további fémekkel dúsítanak. A gyártás első éveiben pontosan az ősi receptekben leírt olvaszték összetételével azonos módon gyártották őket. A további optimalizálás érdekében ezen időközben a folyamatos vizsgálatok alapján kissé módosítottak.
Jelenleg a gyártás során az ötvözetből először vastag korongot öntenek, az úgynevezett nyersdarabot. A nyersdarabból fokozatosan, kovácsolással alakul ki a hangtál. Eközben a nyersdarabot újra és újra tűzben izzítják – a hangtál méretétől függően akár százszor is.
Egyszerre négy – hat ügyes kovács kalapál. Egymással tökéletes ritmusban dolgozva alakítják ki a hangtál tipikus alakját. A speciális kovácsolási technikákból, és több, egyéb lépésből álló munkafolyamat révén a hangtál végül eléri a kívánt keménységi fokot és felületi minőséget. Többszörös izzítás és hirtelen lehűtés során nyeri el a hangtál azt a különösen jó hangját. Ehhez a kézzel végzett simára esztergálás is hozzájárul, amitől egyébként a tál megtisztul, és fényes felületet kap.
Egy nagyjából 2 kg-os medence tál elkészítéséhez több mint 30 óra munka szükséges, miközben a gyártási folyamatban egyszerre 5 ember vesz részt!
Az alapanyagok magas minősége, a kovácsok művészi kézimunkája, a gondos ellenőrzés és a válogatás, optimális hang- és rezgésminőségű hangtálakat garantálnak.

 A Peter Hess féle® hangmasszázsban és hangpedagógiában a következő területeken alkalmazzuk őket:
  • Blokkok oldása a testben és az aurában
  • A gerincoszlop harmonizálása és erősítése
  • A véráram fokozása
  • Aura tisztítása
  • Energiával való feltöltés
  • Biztonság hangtér létrehozása
  • Hang-, és fantáziautazások
  • Meditáció
  • Koncertek
  • Testterápiás ülések
  • Hangpedagógiai ülések

 
A Peter Hess alap hangmasszázshoz alkalmazott eszközök
 
 A Peter Hess alap hangmasszázshoz, ahogyan azt a „Hangmasszázs I.” tanfolyamon is tanítjuk, háromféle hangtálat használunk: Az univerzális tálat, a medence tálat, és a szívtálat.
Különböző ütőkkel különböző hangzást varázsolhatunk elő a hangtálakból.

Az univerzális tál
Univerzális: már a neve is arra utal, hogy ennek a hangtálnak nagyon széles hangspektruma van. Az ütő méretétől és keménységétől függően, nagyon eltérő hangokat lehet előcsalogatni ebből a hangtálból. Átfogó hangkínálatával gyakorlatilag az egész testet képes kiszolgálni, ezért kezdők számára is kiváló eszköz.
Intenzív rezgéseivel remekül ellazítja az elmerevedett testrészeket és oldja a „blokkokat”. Hangját általában mozgalmasnak írják le. Fő hangtartománya, ami kb. 100 – 2800Hz közé tehető, ütőtől függően változik. Az univerzális tál széle vékony, átmérője kb. 21-22 cm, a súlya pedig 900-1000 gramm.

A medence tál
Ahogyan azt már a neve is elárulja, ez a tál mély hangjával elsősorban a medence területét, és a hát alsó részét szólítja meg. Hangját különböző ütők használatával még tovább differenciálhatjuk.  A medence tál hangtartománya - ütőtől függően - kb. 100 – 1000Hz között mozog.
Létezik nagy és kis medence tál. A nagy medence tálat a professzionális, felnőtteken végzett hangmasszázshoz fejlesztettük ki. A kis medence tálat pl. gyerekeknél, vagy olyan embereknél alkalmazhatjuk, akik a nagy medence tálat túlságosan nehéznek találják.
A medence tálnak is inkább vékony széle van, de a kb. 1500 grammos (kis medence tál), ill. a kb. 2000 grammos (nagy medencetál) súlyával jóval nehezebb, mint az ízületi tál, a 25 – 26 ill. 28 – 29 cm-es átmérőjével pedig jóval nagyobb is.

A szívtál
A szívtál hangját, - rá jellemző speciális hangfekvése miatt, általában különösen tisztának és magasnak írjál le. Szívtál is létezik kis és nagy méretben. Ahogy a medencetál esetében, a nagy szív tálat felnőtteken végzett, professzionális hangmasszázshoz használjuk. A kis szív tálat eredetileg gyerekekkel végzett munkához fejlesztettük ki, de a felnőtteken végzett masszázs gazdagítására is szolgálhat – az egyedi hangmasszázs során. A szívtál méretétől és a hozzá használt ütőtől függően kb. 200 – 1200Hz-es frekvenciatartományt mutat.
A nagy szívtál az egyetlen hangtál, amelynek a széle valamivel vastagabb, míg a fala hasonlóan vékony, mint az ízületi és a medence tálé. A kis szívtál súlya nagyjából 600 – 650 gramm, átmérője pedig kb. 16 cm. A nagy szívtál súlya nagyjából 1300 gramm, az átmérője pedig 21 – 22 cm.
A hangtál hangereje típustól, ütőtől és az ütés erősségétől függően az 50 – 100 dB-es tartományban van.

A Zen, vagy Assam hangtál
Az öntött japán tálak speciális fémösszetételüknek köszönhetően tiszta és intenzív hangvolumennel rendelkeznek. 

Ütők
A különböző hangtál típusokat eltérő ütőkkel megütve a mindenkor szükséges frekvenciatartományokat lehet előcsalogatni. Ideális esetben a készlet egy kis, egy közepes és egy nagyméretű filcütőt tartalmaz, melyekkel a hangmasszázshoz szükséges hangokat optimálisan tudjuk megszólaltatni. Ez teljesen elegendő az alap hangmasszázshoz. Később ezt még néhány további ütő típussal kiegészíthetjük, hogy a hangtálak hangspektrumát bővítsük.
Természetesen a hangtálakat fa ütővel – lehetőleg bőrrel bevont – dörzsölni is lehet. A testen végzett munkához azonban nem alkalmas a hangtál dörzsölése.
 
Gongok a hangmasszázsban
 A trombiták mellett a gongok a legarchaikusabb és erőteljesebb hangszerek. Átmérojétol függően a hangzás terjedelme elérheti az ember fizikai és pszichikai tűréshatárát. A gongokról egyfajta ősi erőszakra, a viharhoz, vagy a földrengéshez hasonló erőre asszociálhatunk. Egy nagy gong, már csak megjelenésében is, a kerek formájával, mint ősformával, különös kisugárzással bír. A gongnak világszerte számos típusa és nagysága létezik.

A gongot tekinthetjük a hangtál egy speciális formájának, hangminőségével egy családba tartozónak. Bronzötvözetből készül.
Speciálisan lapos formája következtében a hangképződés és a hangterjedése jelentősen intenzívebb, mint a hangtálaknál. Ez figyelemre méltó alkalmazási lehetőséget jelent a hangmasszázsban. 

Cimbelek
 A cimbelek mindig párosan, egy bőrzsinóron lógnak. A dombormű szerű minták (pl. Om-jelek, vagy szerencse jelképek) szimbolikus értékűek, és nincs közvetlen befolyásuk a hangra. A tibetiek elképzelése szerint a hangon keresztül kell a szimbólumok erejének a környezetben szétáradniuk.
A cimbeleknek kifejezetten magas hangjuk van, a fej körül érezzük őket a legerősebben. Éberséget és tisztaságot adnak, szívesen alkalmazzák őket egy hangmasszázs befejezéseként.
A legtöbb cimbelünk Indiából származik, ahol száműzetésben élő tibetiek állítják őket elő, kézi megmunkálással. Csak a Peter Hess® álltal speciálisan a hangmasszázs számára elkészített Zen-cimbelleket állítják elő Nepálban. Bronzötvözetből, öntőformában készítik őket, kézzel végzik az utómunkálatokat és magas fényűre polírozzák őket.
 
Magyarországon megvásárolhatók:
Peter Hess Hangtálak és egyéb kellékek előre egyeztetéssel,
a tanfolyamok helyszínén, illetve webáruházon keresztül:

www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/hangtal/peter-hess-hangtal-hangmasszazs-terapia linkre kattintva

A Peter Hess® féle Hangmasszázs tanfolyamokon a tanfolyami résztvevők számára biztosítjuk a gyakorló eszközöket, és támogatjuk vásárlási szándékukat.
Együttműködő partnerünk::
TIBETAN SHOP THARJAY NORBU ZANGPO











 

Vissza